søndag den 8. februar 2015

Thanksgiving og "black friday"

     Min thanksgiving kan ikke just siges, at den forløb som en pære-amerikansk thanksgiving, men synes dog stadig, at jeg havde en hel fantastisk første, og nok også sidste, thanksgiving. Thanksgiving bliver afholdt den sidste torsdag i november, så i år var datoen d. 27. november. Vi havde fri fra skole hele ugen, så jeg hang ud med min værtsfar uden på vores gård og kørte ellers bare rundt og gjorde diverse ting det meste af tiden. Fordi vi havde fri fra skole, havde Claudia og jeg forslået, at vi kunne stå for aftensmaden hver vores dag. Claudia lavede pasta med ost og nogle aubergine 'tårne' med aubergine, tomat og mozzarella i lag. Jeg valgte at lave frikadeller med hasselbagte kartofler og råkost, men de hasselbagte kartofler endte ikke rigtig ud så godt, og de syntes bare at frikadellerne smagte ligesom kødboller, men de kunne i det mindste lide dem, og det er jo det der tæller ;) Vi skulle ikke holde thanksgiving d. 27, på grund af min værtsbror. Han er nemlig pilot, og han skulle flyve den dag og ville først være hjemme til at fejre thanksgiving dagen efter, nemlig fredag d. 28, så vi holdt thanksgiving dagen efter den 'rigtige' thanksgiving-day. 

     Thanksgiving dag, d. 27, var stille og rolig - eller i hver fald morgenen... Vi brugte det meste af dagen på at sætte den julelandsby op, som Ronda har; den er ikke lille skal det siges! Jeg ved ikke hvor mange kasser, vi bar ned fra loftet - men det var ikke kun et par stykker! Så vi brugte en stor del af dagen på at sætte den op, bakse med diverse ledninger og så selvfølgelig sætte menneskerne ind i byen. Martin syntes, at vi skulle tage til Walmart for at se, hvad de havde af tilbud, så vi tog derud omkring kl. 15. Fredagen efter thanksgiving er der det, de kalder ’Black Friday’, som er en dag, hvor de fleste butikker har vildt store udsalg med absurd lave priser. Dog er der mange butikker, der tager hul på deres udsalg FØR fredagen, hvilket Walmart fx. gjorde. Jeg havde bare regnet med, at vi skulle over at kigge, så Claudia og jeg kunne se, hvor gode priser de enlig havde, men vi endte med først at komme hjem kl. 20. Martin ville gerne købe at TV og hans ven ville også, så vi skulle stå i kø fra kl. 15 - 16. Man kan nemlig få en billet og så stå i kø indtil et hvis tidspunkt, og så er man garanteret at få, hvad man nu end står i kø for. Så Martin og jeg stod i kø for TV og Claudia for nogle tablets. Klokken blev endelig 16. og vi fik en garanti for, at vi ville få to TV’er. Dog skulle Claudia stadig vente 2 timer for tablets’ene, så jeg ventede med hende. Martin gik, så da han ville parkere bilen, så han ville kunne hente TV'ene, når der blev åbnet for det. I mellemtiden fik vi dog tablets’ene, da de åbnede op for dem tidligere end hvad de havde planlagt, og pludselig kunne vi ikke finde Martin. 
     Vi gik forvirrede rundt i butikken for at finde ham, men på det tidspunkt (ca. kl. 18) var der kommet rigtig mange mennesker til Walmart! Det var helt vildt, og vi var to meget forvirrede udlændinge i en meget stor butik. Jeg havde min telefon på mig, men Claudia havde, imens vi var i butikken, brugt alle pengene på den ved at ringe til Italien, så vi var lidt på røven. Pludselig hørte jeg mit efternavn råbt over kaldesystemet i butikken. De gentog hele meddelelsen igen, hvor de kaldte på både Claudia og jeg om at kommet til customer service. Her var vores værtsfar så! Jubii! Vi kom så i problemer med en medarbejder fordi vi gik et sted vi ikke måtte og der var en smule anspændthed i lufte. Dog måtte Martin hurtigt løbe ud igen, da vores bil var ulovligt parkeret, og de var lige ved at trække væk med vores bil. UPS!! Så Claudia stod i kø, hvor vores værtsfar havde vores vogn. Man kunne først købe alting kl. 20, så vi troede at der stadig var en masse venten. Dog åbnede de, igen, tidligere op end hvad enlig planlagt, fordi der simpelthen var alt for mange mennesker inden i butikken, så de ønskede bare at få alle menneskerne ud af butikken. Endelig var vi ude af butikken, hallelujah! På vejen hjem afleverede vi så det ekstra TV, vi havde købt, og så kom vi endelig hjem og fik noget aftensmad - kl. 20!

   Så kom vi til vores thanksgiving middag. Det meste af formiddagen gik med at tilberede alt mulig forskelig mad, men da vi kun ville blive 7 mennesker, var det ikke det HELT store som nogle familier gør det til. Dog havde vi rester til jeg ved ikke hvor længe, så vi havde mad nok! Vi havde, selvfølgelig, kalkun, kartoffelmos, brød, bønner, gravy, tranebær jello og sikkert også nogle andre ting, som jeg ikke lige kan huske. Ronda prøvede nogle nye opskrifter, så det var ikke rigtig traditionel thanksgiving mad vi fik, men det smagte dog stadig godt. Hun havde også lavet tre 'pies': Pecan pie, peanutbutter pie, og lemon-meringue pie. Pecantærte er helt klart min favorit! Efter at have været der lidt tid, tog alle gæsterne så hjem, og vi brugte enlig bare resten af dagen på at lave ingenting. Så alt i alt en stille thanksgiving, hvis vi lige tager vores "Black Friday" shopping ud af billedet... ;)

Knus Nadja


Billige film!

Jubi for at stå i kø. Nogle mennesker havde medbragt deres egen skammeler til at sidde på. 

Billet for fjernsyn - håber at de selv ved hvad det alt sammen står for


Kalkun under tilberedning




Ingen kommentarer: