fredag den 31. oktober 2014

Indendørs klatring

D. 18. oktober havde den gruppe af udvekslingsstudenter jeg tilhører et lille arrangement, hvor vi skulle ud at klatre på en indedørs klatrevæg. Det var vores fælles områderepræsentant, der havde arrangeret det, og det var planlagt at skulle være fra kl. 11 - 13, hvilket jeg først tænkte var lidt for lidt, men det vidste sig at det var alt rigeligt da der ikke var så mange forskellige "baner" og når man havde formået at komme til tops en gang havde man lidt luret den. Claudia, Ronda og jeg ankom som de første, og kort tid efter kom Marie fra Danmark, Valeriya fra Rusland og vores fælles områderepræsentant.
     Vi vidste ikke rigtig, hvad vi skulle gøre af os selv først, men inden vi kunne klatre, skulle vi skrive unde på diverse ting, så fik vi vores sele og et sæt klatresko, og så kunne vi bare slå os løs. Alle var dog ikke kommet, da Sophie fra Spanien var forsinket, så hun endte med at komme en halv time senere end alle os andre, hvor resten af os havde fået fat på teknikken. De fleste af de andre havde klatret før, og Marie havde endda gået til det i et år, så der var en lille fordel der, men det var stadig rigtig hyggeligt og sjovt at prøve, første gang i mit tilfælde, og efter at været kommet over den første akavethed gik det super godt. Jimmy fra Taiwan var allerede godt i gang da vi andre startede med at klatre, da han var kommet tidligere med sin kirke og klatrede videre med resten af os bagefter. Efter at havde klatret i et stykke tid fik vi noget at drikke, og derfra endte vi bare med at stå at snakke om en masse ting, og det føltes så skønt at tale med dem! Mine amerikanske venner er selvfølgelig dejlige at snakke med, men nogle gange føler man lidt, at man lever i en anden verden end dem, og med de andre udvekslingsstudenter var det bare så nemt at snakke - samtalen kørte bare naturligt. Jimmy var virkelig generet, og det hele gjorde det ikke bedre, at han var den eneste dreng ud af en gruppe med 5 piger (en gruppe der lige er blevet udvidet med en ekstra pige fra Frankrig, så det ser ikke ud til at det bliver nemmere for Jimmy).
     Jeg skrev dog efterfølgende med ham og han virker til at være virkelig venlig. Kl. 13 tog vi så klaretskoene af (virkelig behageligt for de er ikke ligefrem komfortable at have på) og så kørte Ronda, Claudia og jeg imod en craft fair, et marked med en masse håndlavede ting, men vi droppede det dog, da vi holdt i en giga lang kø bare for at komme derud til. Ronda og jeg valgte derfor at komme tilbage dagen efter, hvor vi fik brugt fire timer på at kigge på diverse boder - nogle med det samme 'skrammel' og nogle med deres egne specialiteter. Virkelig hyggeligt og solrig dag! Så havde en skøn weekend!

Fra venstre: migselv, Valeriya -  Rusland, Claudia - Italien, Sophie - Spanien, Marie - Danmark og Jimmy - Taiwna

Kan ikke vente med at skulle mødes med alle de her mennesker (+ Sophie, som ikke er i billedet og en nye franske pige) til januar hvor vi skal besøge The Capitol i Nashville - det der nok bedst kan sammenlignes med København's rådhus

onsdag den 29. oktober 2014

Fall break

Nu var det ved at være tid til en opdatering herovre fra, så tænkte at jeg lige ville tage mig tid til at skrive en ting eller to. I uge 41 havde vi efterårsferie, hvilket jeg fik brugt på at se og lave en masse forskellige ting!

Mandag d. 6. kørte bilen imod Huntsville, Alabama for at besøge U.S. Space and Rocket Center. Her kunne man lære en hel masse om USA's rumprogram gennem tiderne, se nogle af de ting de bruger i rummet fx. deres rumdragter, og man kunne også opleve, hvordan det føles at blive belastet med 3g. Det var en rigtig spændende dag, som vi sluttede af med at køre på Popeyes for at spise aftensmad - hvilket var en hel oplevelse for sig selv! Popeyes er fra Louisiana og er en sydstats-kæde med paneret kylling. Denne specifikke restaurant lå lidt malplaceret, og selve bygningen var ikke så særlig køn ud udefra. Den var fyldt med en hel masse Afro-Amerikanere (ikke fordi jeg har et problem med dem, men det var altså de eneste slags mennesker der var der, hvilket var lidt specielt, da jeg ikke havde oplevet det før og man følte sig lidt malplaceret), og ekspedienten var ikke særlig venlig - især over for Claudia og jeg, da vi ikke rigtig kunne forstå, hvad hun sagde/ var bekendt med deres procedure. Da vi fik spist vendte turen hjemad, hvor det havde tænkt sig at høvle ned, men heldigvis regnede det ikke ind i bilen ;)

Kunne godt have brugt denne på vejen herovre - så ville rejsetiden pludselig havde været markant kortere

En rigtig måne-sten!

Vind!!!

Tirsdag d. 7. stod vi tidligt op, og så kørte vi til The Smoky Mountains kl. 7. Først kørte vi til Chattanooga, hvor vi kom et hurtigt smut ind i Georgia, og derefter Knoxville før vi endte i Gatliburg som ligger lige op til bjergene, og som er der, de fleste tager til, hvis de tager til bjergene på ferie. Jeg synes, at det var en meget sjov by, men en meget falsk og 'turistet' by, som jeg aldrig ville have blevet i længere end et par dage - det hele var bare for turister, og de forstod at tage penge for alting, fordi alle der kommer der er turister. Falsk og opstyltet er den eneste måde, jeg kan beskrive det som - men det ødelage dog ikke turen på nogen måde, byerne herovre er bare byer på en helt anden måde end derhjemme. Da vi ankom, kørte vi op af et af bjergene for at kigge lidt, hvorefter vi kørte ned igen og op af et andet bjerg, Cherokee, hvor vi kørte ind i North Carolina og endte i et reservat for indianere. Virkelig sølle by, hvor meget var butikker for turister, men der var dog stadig noget fængede over byen - det skal dog siges, at det igen var regnvejr, så alt var fyldt med vand... Heldigvis stoppede regnen inden deres karneval, de havde den dag, som vi dog ikke blev hængende for at se. Da vi kom tilbage til Tennessee-siden af bjerget var det klaret op, og alt den tåge, der havde været der, da vi kørte op, var forsvundet, så vi kunne få nogle fine billeder. Da vi kom ned fandt vi så et hotel og gik til Golden Corral for at spise aftensmad. Det hele var en stor buffet med mad af enhver slags - selv desserten kunne du tage alt hvad du ville af! Ikke et sted man skal spise for ofte, for ellers tror jeg hurtigt at man ville få nogle problemer med sin badevægt - man endte hurtigt med at spise for meget

Vi besøgte også nogle små huse, der var fra nybyggernes tid, I North Carolina, hvor de havde flyttet husene til dette sted

Mine smukke løbesko

Onsdag d. 8. startede vi dagen med morgenmad på hotellet, og min gud hvor var den god! Frugt, yoghurt, vafler, brød, morgenmadsprodukter m.m. - godt at man havde en undskyldning for at spise meget morgenmad, da vi ikke ville få nogen frokost, så fik prøvet lidt af hvert ;) Jeg fik også et par kopper varm the, hvilket jeg ikke havde fået siden, jeg kom herovre - havde helt glemt hvor dejligt the smager (selvom der kun var en slags the - de skrev ikke engang hvilket, formoder dog at det var earl grey, det er ikke noget de går op i herovre). Efter solid morgenmad tog vi på Titanic museet. Vi fik udleveret et boarding pas for en passager på skibet, og til sidst fandt man så ud af om 'man' havde klaret den eller ej - kun én ud af os fire døde, og det var min værtsmor Ronda. Minigolf blev dagens næste aktivitet - på en bane der ville have gjort min lillebror Magnus meget misundelig, undskylder meget til ham. Vi skulle da også køre på gokart, hvor jeg ikke ligefrem kunne vinde prisen for at være den hurtigste... Vi kørte herefter 'downtown' til 'gågaden' hvor jeg købte en hoddie (skulle senere vise sig at være spild af penge, da teksten på trøjen senere fald af i vask, så nu vil min værstmor se om hun kender nogen der kan redde den) og vi spiste også på subway for derefter at køre på en motor-trail for at se lidt natur og måske være heldig at se en bjørn. Martin var virkelig opsat på at se en bjørn, men det blev aldrig en realitet - kun et par stykker i plastik.

Var en slags aktivitets-hus hvor de efter sigende havde klatrevæg og en masse spil

Juleby!

Torsdag d. 9. Vendte vi snuden hjemad mod Manchester, hvor vi så tog ud på gården, jeg fik løbet lidt, og vi bare i det hele taget fik taget os tid til at slappe af.

Fredag d. 9 - mandag d. 13. stod det så på en masse møg vejr, så vi blev inden det meste af tiden, hvor vi fik brugt tiden på at gøre rent, spille nogle spil og se nogle film. Mandagen, hvor det var tilbage til skole igen, endte vi med at have både advarsler for virklig slemt tordenvejr og en tornado - den endte dog aldrig med at danne sig i Tennessee, da den var lidt on-and-off fra Alabama ind i Tennessee, men den kom aldrig, hvilket vi heller ikke havde regnet med. De var bare nød til at udstede det for vores county også pga. vi ligger tæt på nogle af de counties, hvor de har haft dem før, men det er ikke normalt at der er nogle her i Coffee.

Så for at opsummere havde jeg en helt eminent efterårsferie! Håber alle havde det samme!

En masse tanker og hilsner fra den anden side af Atlanten
Nadja

P.s, til noget som jeg nok ikke har fået sagt tidligere, så hvis nogen ønsker mine kontaktoplysninger, så kan i sende mig en email (nadja.gaardbo@gmail.com) eller sende mig en besked på facebook, så skal jeg med glæde dele dem med dig - hvis altså jeg føler for det ;)